Тест Zefiro40: незалежна комісія з розслідування оголосила висновки

Новини

Після невдалого пуску РН Vega-C (місія VV22) у грудні 2022 року незалежна комісія з розслідування зробила кілька висновків і дала рекомендації для забезпечення повернення до пусків і надійної експлуатації ракети-носія. Одна з рекомендацій полягала в тому, щоб застосувати (дельта-) кваліфікацію сопла з новим матеріалом горловини з вуглець-вуглецевого композиційного матеріалу, відмінним від того, який раніше використовувався на Zefiro40, твердотільному ракетному прискорювачі другого ступеня Vega-C. 28 червня 2023 року на випробувальному стенді в Сальто-ді-Кірра в Італії відбулися статичні вогневі випробування модифікованого двигуна Zefiro40. Під час випробування сопло двигуна зазнало значних пошкоджень.

Про це повідомляється на сайті Європейського космічного агентства (ЄКА).

Генеральний директор ЄКА Йозеф Ашбахер створив незалежну комісію з розслідування під головуванням генерального інспектора ЄКА Джованні Коланджело, яка складається з експертів з CNES, ASI, ЄКА, Arianespace та академічних кіл, щоб зрозуміти причину аномалії тесту та запропонувати рекомендації.

Незалежна комісія дійшла висновку, що в поточній конструкції насадки поєднання геометрії горловини вуглецю-вуглецю та різних термомеханічних властивостей нового матеріалу спричинило прогресуюче пошкодження інших суміжних частин насадки та прогресуючу деградацію з часом, що призводить до поломки сопла. Це явище не пов’язане з тим, що спостерігалося під час місії VV22 з попереднім матеріалом вуглець-вуглець.

Комісія сформулювала низку рекомендацій, включаючи необхідність удосконалення конструкції сопла двигуна Zefiro40, калібрування числових моделей для прогнозування поведінки та проведення ще двох вогневих випробувань для перевірки продуктивності з метою забезпечення повернення до пусків і надійного комерційного використання Vega-C.

Було створено спеціальну групу під керівництвом ЄКА та Avio, яка негайно почне виконувати рекомендації, запропоновані комісією. Очікується, що Vega-C, яка зазнає змін конструкції сопла Zefiro40 і технічних оглядів, а також двох випробувань вогнем, повернеться в експлуатацію в четвертому кварталі 2024 року. Тим часом інший політ Vega відбудеться у другому кварталі 2024 року. 2 жовтня відбувся брифінг для ЗМІ, проведений ЄКА, Avio та Arianespace, щоб детально розповісти про результати та відповісти на запитання.

ЄКА вважає повернення до польоту Vega-C стратегічним пріоритетом для забезпечення незалежного доступу Європи до космосу та підтримуватиме необхідні зусилля, використовуючи вже наявні ресурси.

Avio, як орган з проєктування, зобов’язується повністю виконувати рекомендації Комісії з незалежного розслідування та несе відповідальність за повернення до експлуатації Vega-C.

ЄКА, як орган з кваліфікації системи запуску, Avio, як проектний орган і головний підрядник ракети-носія Vega, і Arianespace, як постачальник послуг запуску, продовжуватимуть спільні зусилля для досягнення спільної мети надійної експлуатації системи запуску Vega для на користь своїх інституційних і комерційних клієнтів.

Нагадаємо, що наступний пуск РН Vega (місія VV23) відбудеться вже в цю субботу, 7 жовтня 2023 року о 4:36 за київським часом. Arianespace запустить два супутники спостереження Землі THEOS-2 (Thailand Earth Observation System-2), виготовлений компанією Airbus Defense and Space для Агентства розвитку геоінформатики та космічних технологій (GISTDA) та FORMOSAT-7R/TRITON для Тайванського космічного агентства. Також буде запущено 10 кубсатів.

Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!

Поділитися новиною: