Халюк Байрактар: Різні конфігурації БПЛА Akıncı матимуть різні двигуни українського виробництва, це промоція для їх виробників

Актуальні статті та інтерв'ю

10-13 листопада у Стамбулі проводилася міжнародна виставка оборонної та аерокосмічної промисловості SAHA Expo за участю майже пів тисячі великих і малих компаній, стартапів. Її організатор – Стамбульська асоціація компаній оборонної, авіаційної й космічної промисловості (SAHA Istanbul), другий за розміром у Європі оборонно-аерокосмічний кластер.

Під час виставки українські компанії підписали кілька угод, які в перспективі можуть стати історичними. Зокрема, ДП «Івченко-прогрес» та АТ «Мотор Січ» уклали контракти з Baykar Makina про постачання двигунів для безпілотної платформи Akıncı, яка є передовою у світі та вже побила рекорди по тривалості перебування в повітрі та максимальній висоті польоту.

БПЛА Akıncı з серпня стоять на озброєнні збройних сил Туреччини. У планах розробника – створення кількох конфігурацій для різних задач. За два роки Baykar Makina планують представити безпілотний винищувач, «серцем» якого будуть двигуни українського виробництва.

Про експертні перспективи БПЛА Akıncı, особливості його конфігурацій, про співпрацю з українськими підприємствами, використання нашими збройними силами Bayraktar TB2, створення на території України заводу з виробництва безпілотників – розповів Укрінформу та Defense Express генеральний директор Baykar Makina, голова ради директорів SAHA Istanbul Халюк Байрактар.

SAHA EXPO – ЦЕ МАЙДАНЧИК ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ КОНТАКТІВ У ОБОРОННІЙ СФЕРІ МІЖ КОМПАНІЯМИ РІЗНИХ РІВНІВ

– Пане Халюк, у чому особливість виставки SAHA Expo в Стамбулі та яка відмінність від інших оборонних виставок, які проводяться в Туреччині?

– Кластер SAHA Istanbul було створено 6 років тому. За останні 20 років Туреччина інвестувала багато в оборонну сферу, в місцеві компанії та підприємства. SAHA Istanbul було створено з метою залучення приватного сектору в оборонну промисловість. 20 років тому ми мали в оборонній сфері 17 компаній, зараз це 1,7 тисячі. Раніше це було 60 оборонних проєктів, нині їх більше 750. До створення SAHA Istanbul оборонну індустрію Туреччини більше складали державні компанії. Звичайно, приватний сектор – це не про унікальні продукти, але його динамізм заряджає, так само, як і ефективне ціноутворення та використання робочої сили. Кластер SAHA Istanbul зростав дуже швидко й зараз ми маємо в ньому більше 620 компаній. 50 з них – це великі компанії, всі інші – це малі та середні підприємства, 17 вищих навчальних закладів.

Цьогорічна виставка SAHA Expo відбувається вдруге. Минулого разу в ній брали участь 130 компаній, цього року – 480. Багато із цих компаній не існували ще 15 років тому. Особливість виставки SAHA Expo полягає в тому, що, окрім відомих і великих компаній, тут представлені менші, які ви не побачите на виставках такого рівня як IDEF, а також стартапи.

– Що це дає на практиці?

– По-перше, це співпраця між компаніями. Як неурядова організація SAHA Istanbul, ми не беремо безпосередньої участі в проєктах, виступаємо в ролі прискорювача процесів, опікуємося менеджментом. Ми сприяємо контактам великих та малих компаній. Наприклад, компанія ASELSAN має тисячі підрядників, в ході таких виставок вони проводять близько пів тисячі зустрічей В2В. Наприклад, компанія Baykar Makina – ми купуємо антенні та трекінгові системи, генератори, наземні системи та інше. Це все різні компанії. Так от, на виставці ви можете познайомитися зі всіма ними. Це сприяє синергії.

ПРОЄКТ AKINCI СТАВ ПЕРШОЮ ІСТОРІЄЮ УСПІХУ, ЯКА ПОТЯГНУЛА ЗА СОБОЮ ВСІ ІНШІ

– Українські компанії, які брали участь у виставці, вже високо оцінили можливості цього майданчика та досягнуті в ході виставки домовленості, підписані контакти. Що ви про це скажете?

– Якщо подивитися на відносини Туреччини й України за останні 5-7 років, то рік від року вони стають усе більш активними й розвиваються. Наші президенти мають дуже хороші відносини, що з топ-рівня відбивається на нижчих рівнях. Маємо багато проєктів на стадії реалізації. В Україні розвинене виробництво двигунів, тоді як у Туреччині реалізуються такі проєкти, як Akıncı та Fighter Jet. У 2019 році перші БПЛА Bayraktar TB2 були поставлені в Україну. Перемовини тривали чотири роки і увесь час я говорив, що цей проєкт має бути обопільним: ми маємо безпілотники Bayraktar TB2, ви маєте двигуни виробництва «Івченко-прогрес». Тоді все й почалося: ми почали купувати двигуни у «Івченко-прогрес» та інтегрували їх до платформи Akıncı. Ця співпраця створила значний потенціал, а також ринок для двигунів «Івченко-прогрес». І це дуже наглядний приклад взаємовигідної співпраці. Це історія успіху, яка потягнула за собою нові проєкти. Наприклад, ТАІ (Turkish Aerospace Industries – ред.) купляє двигуни для гелікоптерів у компанії «Мотор Січ», інші турецькі компанії купують ракетні двигуни у «Івченко-прогрес», існують й інші домовленості по двигунах. Проєкт Akıncı у співпраці з «Івченко-прогрес» став першою історією успіху, яка потягнула за собою всі інші.

Наша компанія має великі амбіції щодо безпілотних систем. Ми працюємо над безпілотним винищувачем і маємо на меті здійснити перший політ через два роки. Це 6-тонна платформа зі швидкістю, близькою до звукової. І ми оснащуємо цю платформу українськими двигунами: AI-322Ф та АІ25TЛТ, інтегрованими для Akıncı в «Івченко-прогрес» та «Мотор Січ». Також маємо альтернативу – новий потужний двигун «Мотор Січ» МС500. Його ми також інтегруємо до Akıncı.

РІЗНІ УКРАЇНСЬКІ ДВИГУНИ БУДУТЬ ІНТЕГРОВАНІ ПІД РІЗНІ КОНФІГУРАЦІЇ AKINCI

– Навіщо для Akıncı стільки альтернатив по двигунах? Тим більше, що кожен із них вимагає інтеграції…

– Ми почали з двигуна АІ450, який має потужність 450 к.с. Akıncı як платформа має різні конфігурації. Ми маємо версії: морського базування, розвідувальну та ударну. Різні конфігурації потребують різних двигунів. Двигуни МС500 та АІ450 стоятимуть на різних конфігураціях.

Так само кінцевий користувач може потребувати різних показників.

Ми також віримо у стратегічні відносини України й Туреччини та діємо з розрахунку на те, що МС500 – це новий двигун на ринку, а платформа Akıncı відома у всьому світі та майже не має аналогів, тому для двигуна – це хороша промоція. Це суттєва перевага для двосторонніх відносин.

БПЛА AKINCI НАЙБЛИЖЧИМ ЧАСОМ ПОЧНЕМО ЕКСПОРТУВАТИ В ІНШІ КРАЇНИ

– Перші Akıncı вже стали на озброєння ЗС Туреччини. Чи плануєте експортувати ці безпілотники?

– На прикладі Bayraktar TB2 – із шести років оперативного використання два останні роки ми активно його експортуємо. Ми підписали контракти з 13-ма країнами щодо Bayraktar TB2. Наша компанія стала «номер один» у світі за кількістю країн-експортерів. Існує високий запит на ринку на ці безпілотні смарт-системи. Akıncı було поставлено на озброєння в кінці серпня цього року. Він має високі льотні показники та автономність. Багато країн зацікавилися й ви побачите результат у дуже короткий час. Ми розраховуємо на експортні контракти найближчим часом, але поки не готові сказати, які саме це країни та терміни підписання.

– Чи серед них є Україна?

– Вірю, що Akıncı може стати стратегічним засобом і для України, що ми побачимо його і в українському небі. Ми фактично готові до цього. Ми постійно говоримо про Akıncı на наших зустрічах, оскільки на цій платформі стоїть двигун українського виробництва.

СТВОРЕННЯ ЦЕНТРУ З ПІДГОТОВКИ Й ОБСЛУГОВУВАННЯ БПЛА І ПІДПРИЄМСТВА З ВИРОБНИЦТВА – БУДЕ НА 100% ІНВЕСТИЦІЄЮ

– Українські військові розраховують на збільшення кількості БПЛА Bayraktar TB2 у збройних силах. Також іде мова про підприємство зі створення цих безпілотників на території України. Як просувається цей проєкт?

– Ми маємо меморандум про взаєморозуміння з Міністерством оборони України, підписаний у присутності президента України Володимира Зеленського. Згідно з досягненими домовленостями, ми побудуємо центр із тестування, навчання та технічного обслуговування Bayraktar TB2. У цьому центрі українські військові проходитимуть підготовку, там обслуговуватимуть безпілотники. Роботи по створенню цього центру тривають в напрямі підписання контракту. Після чого ми дуже швидко побудуємо цей центр. Паралельно ми плануємо побудову в Україні центру, де будемо здійснювати дослідження, удосконалення та виробництво безпілотних платформ. Цей план також реалізується зараз – він на порядку денному й ми рухаємося вперед.

– На якому етапі реалізація цього плану?

– Ми визначилися з земельною ділянкою. Реалізація і центру, і підприємства буде повністю забезпечена за рахунок компанії Baykar. І це буде 100-відсоткова інвестиція. Землю під цей проєкт ми вже придбали й рухаємося далі.

УКРАЇНА МАЄ ПОВНЕ ПРАВО ВИКОРИСТОВУВАТИ BAYRAKTAR TB2, ЯК ВВАЖАЄ ЗА ПОТРІБНЕ

– У кінці жовтня цього року Bayraktar TB2 були вперше застосовані ЗС України в бойових умовах. Як ви оцінюєте це?

– Для практичного застосування Bayraktar TB2 ми тренували кінцевих користувачів: пілотів, операторів, техніків по електроніці та механічній частині, керівників місії. Це інтенсивна та тривала підготовка, яка займає чотири місяці. Після того, як ми передаємо системи кінцевому користувачеві, вони повністю у його використанні, а всі дії з льотного використання та обслуговування проводяться ним самостійно. Ми можемо допомогти з технічною частиною, всім щодо технічної підтримки. Було проведено інтенсивну підготовку, а все, що стосується оперативного використання, – це виключне та незалежне право користувача. Ми провели ефективну підготовку з українськими військовими, й системи – повністю під їх контролем та використанням.

Контракт по постачанню Bayraktar TB2 – це угода між двома суверенними та незалежними державами. Це стратегічний рівень відносин у військово-технічній сфері. Після того, як Bayraktar TB2 були поставлені Україні, вони стали їх власністю. Ці системи повністю під її контролем, і Україна має повне право використовувати Bayraktar TB2 так, як вважає за потрібне. Назва Bayraktar – це лише назва системи, яка не вказує на власника.

ІМПОРТНІ КОМПЛЕКТУЮЧІ НА BAYRAKTAR TB2 БУЛИ ЗАМІНЕНІ ТУРЕЦЬКИМИ АНАЛОГАМИ

– Чи залежить виробництво Bayraktar TB2 від комплектуючих іноземного виробництва?

– Ми використовували канадську електронно-оптичну систему. Після війни в Карабаху постачання було припинене. Після чого ми інтегрували систему CATS турецької компанії ASELSAN. Bayraktar TB2 постійно удосконалюється. Щодня ми займаємося покращенням програмного й апаратного забезпечення та розробляємо нові технології. Це динамічний процес. Наприклад, коли ми починали проєкт Bayraktar TB2, використовували покришки іноземного виробництва, але згодом ми знайшли кращі турецького виробництва. На початку пропелери були іноземного виробництва, згодом перейшли на вітчизняні. З самого початку вся електроніка по контролю за польотом, всі основні елементи були турецькими, серед менших були імпортні, але з часом ми замінили їх кращими турецькими аналогами. Система Bayraktar TB2 має 16 тисяч різних компонентів.

СТВОРЕННЯ БПЛА-ВИНИЩУВАЧІВ З УКРАЇНСЬКИМИ ДВИГУНАМИ – ШЛЯХ ДО ПОДАЛЬШОЇ СПІВПРАЦІ ТА НОВИХ ЗАМОВЛЕНЬ

– Розкажіть, будь ласка, більш детально про програму створення бойового реактивного безпілотника (MІUS – Muharip İnsansız Uçak Sistemi), на якому буде встановлено двигуни українського виробництва.

– Програма створення безпілотних винищувачів – це проєкт стратегічного рівня. У нас великі амбіції щодо неї. Ця система матиме можливість використання з десантних кораблів-доків «Anadolu». Завдяки Akıncı ми маємо величезний досвід роботи з авіонікою та системою керування польотом, значний льотний досвід і високі інтеграційні можливості. Ми будемо застосовувати цей досвід, працюючи з турбореактивними двигунами AI-322Ф та АІ25TЛТ виробництва «Івченко-прогрес» і «Мотор Січ». Цей бойовий реактивний безпілотник матиме здатність літати зі швидкістю, близькою до звукової. Результатом цієї тісної співпраці передусім буде успішний та високого класу стратегічний продукт. Це також відкриє двері для подальшої співпраці й нових замовлень. У таких проєктах підходи не можуть бути однобічними, лише тісна співпраця дасть змогу успішно інтегрувати двигуни для цієї платформи.

Якщо подивитися на індустрію виробництва двигунів, Туреччина вже інвестує у ці технології. У нас є дизельний двигун ТAІ, компанія працює над двигуном для штурмових гвинтокрилів. Україна вже має багато досягнень у цій індустрії. Думаю, що в сфері двигунних технологій Україна й Туреччина мають великий потенціал для співпраці. Питання лише – в організації та реалізації з підходом «перемога-перемога». Моя особиста думка полягає в тому, що настав час виводити наші стратегічні відносини у цій сфері на ще більш високий рівень. Ми маємо створювати ту модель співпраці, яка дозволить реалізацію спільних проєктів з розробки. Зараз ми на рівні: ви маєте технології, ми їх інтегруємо; ми маємо технології, ви їх використовуєте. Моє бачення полягає в тому, що ми маємо достатньо людського ресурсу, накопичених знань та досвіду для спільного створення чогось нового. Ми маємо для цього і підтримку, і всі передумови. Це буде взаємовигідна співпраця.

– Чи планує компанія Baykar розвиватися в напрямі космічних технологій?

– Baykar Makina – це молода компанія, що дуже динамічно розвивається. Зараз у нас 1,7 тисячі працівників, половина з них – це інженери. Середній вік працівників – 30 років. Сфера нашої діяльності – це безпілотні та смарт-системи. Світова тенденція – в тому, що неможливо охопити все. Ви можете спеціалізуватися та бути кращими у визначеній сфері. Ми намагаємося бути найкращими у безпілотних технологіях. Космічні технології, безперечно, є дуже цікавою сферою. Туреччина створила власне космічне агентство та має дорожню карту розвитку для космічної галузі з залученням виробників та технологічних компаній. Нашою сферою діяльності залишаються безпілотні технології, які також дуже динамічно розвиваються.

Ольга Будник, Стамбул–Анкара