Постскриптум після засідання Експертної ради Асоціації «КОСМОС»
Е.І. Кузнєцов – Голова Громадської ради при ДКА України, Заслужений працівник промисловості України, Лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки
21 листопада 2023 року відбулося засідання Експертної ради Асоціації «Космос», на якому було розглянуто ряд актуальних питань космічної діяльності України. Окремим із них були присвячені три випуски електронного журналу «Аерокосмічний вісник». Зокрема: «Космічна освіта в Україні», «Космічні дослідження в Україні», «Створення Космічної техніки в Україні».
На фоні військових дій на фронті, їх специфічних форм, методів і засобів, турбулентності, яка останнім часом торкнулася космічної галузі, з погляду на перспективу необхідності відбудови економіки держави і збереження підприємств, які виробляють ракетно-космічну техніку, поява тематичних оглядів, які торкаються важливих напрямків в галузі економіки, освіти, науки та створення космічної техніки є надзвичайно важливою подією. Ці огляди є досить неординарним явищем і заслуговують на увагу не тільки громадськості, а й керівників окремих міністерств і відомств країни.
Питання аерокосмічної освіти, формування космічного світогляду у молоді — це надзвичайно важливе завдання, особливо в умовах, коли суспільству нав’язуються ідеї, що наша країна має бути аграрною, що основу її економіки мають складати дрібний, середній та шоу-бізнес, а серед професій найбільш важливими є юристи, економісти, працівники торгівлі та журналісти. Ці наративи по суті блокували для молоді інформацію про важливість інженерних професій, підготовку вчених сучасних напрямків науки без яких неможливий розвиток потужних промислових підприємств, наукових установ. Про це говорять конкурси на ці професії до вищих учбових закладів, слабкі знання, які показують протягом останніх років випускники шкіл, результати атестації старшокласників з фізики, математики, хімії. Що насторожує…
До речі, цікаве спостереження приведено в журналі відносно того, що вивчають іноземні студенти в Україні. Це авіоніка та ракетні технології, двигунобудування, прикладна фізика і нанотехнології. Це мабуть віддзеркалює світові тенденції в освіті молоді.
Відзначено, як позитив, поява перших підручників на цю тематику для старших класів загально-освітніх шкіл авторами яких є наші відомі вчені Віктор Григорович Бар’яхтар, Станіслав Олексійович Довгий, Ярослав Степанович Яцків. А також видання першої цікавої науково-популярної книги для дітей Івана Малковича «Український космос».
Адже зрозуміло, що сучасна, конкурентоспроможна держава 21-го століття має будуватися молодими людьми з освітою, та прагненнями, спрямованими на інноваційну трансформацію економіки, на розвиток високих технологій, створення відповідних підприємств та наукових установ, впровадження в реальну економіку штучного інтелекту, перспективної робототехніки, нових матеріалів, мікроелектроніки, інформаційних і космічних технологій,
Це має бути перспективою України – модерної держави 21- го століття з потужною промисловістю, наукою, високоосвіченим народом.
В журналі присвяченому космічній освіті в Україні узагальнено все що було зроблено в галузі аерокосмічної освіти за період незалежності нашої країни. Вдалося, на мій погляд, охопити всі форми і заклади де можна проводити цю роботу від дитячих садочків, шкіл, позашкільних установ аж до вищої школи і молоді працюючої на підприємствах галузі. Підкреслена роль молодіжного об’єднання «Сузір’я» в якому народилося і накопичено багато різноманітних форм роботи з дітьми, Малої академії наук, Національного центру аерокосмічної освіти молоді України, який працює з старшокласниками, студентами, працюючою молоддю.
Внаслідок серйозної інформаційно-аналітичної роботи авторів вимальовується структура аерокосмічної освіти для різних вікових категорій молоді.
Аерокосмічна освіта молоді своїми коренями проростає з початку 90–х років, коли під час підготовки проєкту польоту першого космонавта незалежної України Леоніда Каденюка в місії STS-87 була проведена разом з американськими колегами масштабна освітня програма для молоді України та США, якою було охоплено по 20 тисяч школярів і студентів в кожній країні. В наслідок цього сильний поштовх напрямок аерокосмічної освіти отримав в школах, позашкільних закладах, музеях, планетаріях. На базі середньої школи №36 м. Києва проходив експеримент з посиленої аерокосмічної освіти учнів. В цій школі працює музей космонавтики ім. С.П. Корольова навіть створюється учнівське космічне агентство. Трохи згодом в педагогічних журналах з’являються статті «Чи потрібна аерокосмічна освіта в школі?», «Аерокосмічна освіта — важлива складова сучасного навчального процесу», «Майбутнє країни – в руках інженерів». Цікавий та багатий досвід накопичено в Національному центрі аерокосмічної освіти молоді України. Насамперед — проведення науково-практичних конференцій «Людина і космос», «Дніпровська орбіта», Всеукраїнський молодіжний аерокосмічний форум «Україна – космічна», А участь в цих заходах першого космонавта незалежної України Леоніда Каденюка — мала надзвичайно велике виховне значення. Робота центру відзначалася, як одного з кращих подібних освітніх закладів у Європі, ще під час проведення в 2008-2010 рр. Твінінгу «Прискорення Українсько-Європейського співробітництва в космічній сфері» (учасники проєкту Україна, Німеччина, Франція).
І як результат — початок формування системної освіти та аерокосмічного світогляду багатьох молодих людей.
Сучасна аерокосмічна освіта – це важливий етап продовження космічної історії України. Адже від того як ми пройдемо цей етап, як старше покоління передасть свої знання молоді, залежатиме в майбутньому і кадровий потенціал для галузі, і підготовка інженерних та наукових кадрів, і дальше формування сучасної України як високо розвинутої, високотехнологічної та космічної держави.
Новий етап розвитку суспільства, аерокосмічної сфери передбачає бурхливий розвиток мікроелектроніки, робототехніки, штучного інтелекту. В першу чергу ці процеси мають відбуватися на базі вітчизняного науково-технологічного та промислового потенціалу. А економічна політика на певний період (до відновлення економічної потужності країни) має стати національно-егоїстичною, що вимагає формування нового класу високоосвічених інженерів, конструкторів, науковців, менеджерів. Дотриматися цього вектору розвитку на фоні жорсткої конкуренції та намагання багатьох країн йти подібним шляхом — завдання досить непросте. Підвалини цього процесу в державі потрібно закладати вже сьогодні, залучаючи до цього талановиту молодь, вдосконалюючи форми і методи її аерокосмічної освіти.
Головне — не повторювати помилок минулого, коли відмова від ядерного потенціалу привела до виключення України з «клубу» ядерних держав, а згортання космічної діяльності якраз загрожує втратою членства в елітному «клубі» космічних держав світу. До цього може привести нефінансування вітчизняних космічних проектів, відсутність протягом тривалого часу державної космічної програми, позбавлення ДКА спеціального статусу, кадрові проблеми в керівництві підприємствами галузі і т.п.
На цьому фоні зрозуміло, що попереду в період формування післявоєнної політики країни, важлива, тривала, важка і непроста робота. Вона вимагатиме більше уваги до космічної сфери з боку керівництва держави, об’єднання зусиль багатьох інституцій не тільки державних, а і приватних, а також ЛІДЕРІВ, які очолять цей рух в майбутнє.
Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!