Starliner CST-100: він таки зробив це!

Актуальні статті та інтерв'ю

Starliner CST-100, капсула від Boeing, з третьої спроби таки полетіла до ISS (МКС)!

Video credit: NASA

У далекому вже 2019 році, 20 грудня, за день до мого дня народження, Starliner CST-100 відправився у свій перший орбітальний тестовий політ. І я брав тоді безпосередню участь у місії OTF-1, про що свідчить шеврон на моєму робочому комбінезоні.

Тоді передбачався політ тривалістю у вісім діб, з пристиковкою до МКС, але через проблеми у програмному забезпеченні, і відповідно, несвоєчасному виходу на питому траєкторію, а також перевивтраті пального, службою наземного контролю було ухвалене рішення про повернення капсули на Землю.

На 31-й хвилині польоту, Starliner мав увімкнути головні двигуни і підніматись до підвідної орбіти. Але замість цього чомусь пропустив цю операцію і почав оперувати малими маневровими двигунами «пирхунцями», виконуючи маневр підходу до МКС. Але станція була ще дуже і дуже далеко.

Через те, що зі зв‘язком виникли проблеми, (корабель знаходився у «тіні»), вчасно зупинити процес не вдалось. Корабель вийшов на стабільну орбіту, але було витрачено надто багато палива.

Нам би вистачило пального підвестись до МКС, але не вистачило б для безпечного повернення. Якби на борту був екіпаж, котрий би вчасно перервав роботу малих «пирхунців», і увімкнув великі апогейні двигуни, ситуацію вдалось би розрулити, але на жаль, у кабіні був лише манекен «Розі», котра не могла втрутитись. Якби ми з Франческою були на борту, ми б змогли перебрати керування на себе і зробити те, для чого нас тренували більше року. Але ми, на превеликий жаль, були у командному центрі.

Це до питання, навіщо нас усіх вчать керувати у ручному режимі. Ось навіщо – бо автоматика, буває, дає збій.

Рішення було важким, але єдино вірним – капсула, провівши дві доби у польоті, безпечно здійснила посадку на полігоні White Sands, що у штаті Нью-Мексико.

Завдяки тому, що ми врятували корабель, компанії вдалось провести детальне розслідування і виправити усі проблеми.

Згодом, у 30 липня 2021 року, Starliner готовий був полетіти до МКС вдруге, але спочатку через проблеми з неконтрольованим вмиканням двигунів у російському модулі «наука», а потім неправильному положенні клапана паливної системи капсули, і цю спробу було скасовано.

І ось нарешті, годину тому, Starliner відправився у наступну місію, OTF-2, котра вірю, буде більш вдалою!

Ми вже сто років не працюємо з цим проектом, перед стартом, мені по FaceTime зателефонували колеги з Г‘юстону і я провів з ними час від моменту підготовки до виходу на орбіту. «Він злетів, це і ваша перемога також!» сказала офіцерка комунікації Бренді.

У п‘ятницю, о 7:10 PM EDT (у Києві буде субота, 2:10 ночі) запланована стиковка Starliner з ISS (МКС), сподіваюсь, вона пройде вдало.

Starliner, це брат Crew Dragon від SpaceX, і зовні нагадує космічний корабель Orion від Lockheed Martin, котрий у рамках місії Artemis повезе астронавтів до Місяця.

Starliner здатний перевозити до 7 астронавтів і залишатись на орбіті до 7 місяців. Невдалий перший раз, це також величезний досвід. І якщо ставитись до нього не до як невдачи, а як до необхідного досвіду, то він стане лише ще однією важливою цеглинкою у загальну, цілком успішну справу.

Автор: Dorje Batuu