This page was exported from Аерокосмічний портал
[ https://space.com.ua ] Export date: Tue Jun 28 22:15:12 2022 / +0000 GMT |
Економіка повинна мати крила: головне про держпрограму розвитку авіапромисловості на 2021-2030 роки![]() Україна молода, 17.09.2021. Постановою КМУ №951 від 1 вересня цього року затверджено Державну цільову науково-технічну програму розвитку авіаційної промисловості на 2021—2030 роки (далі — програма. — Авт.).
Перші дві програми не в повному обсязі, але реалізовувалися. Бюджет надавав принаймні деякі суми на створення Ан-70, Ан-140, Ан-148, технічне переоснащення підприємств, виготовлення двох Ан-70 для Міністерства оборони України.
А від третьої програми, на 2011—2020 роки, взагалі відмовилися. Натомість Міністерство промислової політики ліквідували, після чого авіапідприємства передали в управління Укроборонпрому. І він з 2015 року керував галуззю на свій розсуд, як умів. Результат очевидний: серійне виробництво авіатехніки було зупинено, а другий за величиною Харківський авіазавод доведено до банкрутства. Чому важливий цей документ?Нарешті уряд затвердив програму розвитку галузі. Тільки масштабна синергія мислячих людей змогла забезпечити такий результат, незважаючи на шалену протидію різного роду фігур, що мають відношення до формування політико-економічного вектору країни. Продемонстровані в цих умовах Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості витримка, цілеспрямованість і наполегливість у битві за програму заслуговують найвищих похвал. Адже прийнятий документ є інструментом вирішення завдання державної ваги, що сприятиме створенню і розвитку потенціалу української високотехнологічної промисловості.
Ступінь наукоємності різних індустріальних галузей демонструють загальносвітові цифри: в середньому витрати на науково-дослідні роботи в авіабудуванні становлять 14,2% проти 2,5% в промисловості в цілому. Для порівняння: приладобудування 7,3%, телекомунікаційна техніка — 8,3%, виробництво комп'ютерів — 9,3%, фармацевтика — 10,8%.
Адже необхідність забезпечення безпеки польотів, підвищення комфорту і загальнодоступності повітряного транспорту змушує авіабудівників звертатися до послуг фундаментальної та прикладної науки, металургії, виробництва електротехнічної та радіоелектронної апаратури, приладобудування, робототехніки, інформатики. Тобто авіапромисловість є замовником, а отже, драйвером для широкого спектру технологій, системоутворюючим елементом національної економіки.
В Європейському Союзі, Китаї, Росії це є сферою держрегулювання та бюджетної підтримки, в США — сферою приватних і корпоративних інвестицій з додатковими заходами підтримки з боку держави (прямі державні субвенції, відомчі державні замовлення тощо).
Стартовий майданчик для відродження авіагалузіПрийнятий документ представляє низку взаємопов'язаних заходів, у суть і логіку яких закладені такі основоположні позиції:
Кількісними індикаторами конкурентоспроможності галузі стануть її частка у світовому ринку авіатехніки і рівень продуктивності праці.
Це обсяг доданої вартості, неавіаційна виручка, кількість поставлених літаків/вертольотів, двигунів військового і цивільного призначення, обсяг виробництва продукції і продуктивність праці до нинішнього рівня, частка організацій, що здійснюють технологічні інновації, частка інноваційних товарів, робіт, послуг у загальному обсязі експорту, частка витрат на технологічні інновації й інше.
Для виходу з такої ситуації передбачається створення галузевого центру техніко-економічних досліджень, одним з призначень якого буде піклування про необхідні зміни і доповнення до існуючої нормативної та методологічної бази.
Через два місяці, 20 серпня, Указом президента №372/2021 затверджено стратегію розвитку оборонно-промислового комплексу, яка сформулювала пріоритетні напрями державної військово-промислової політики, що і стануть підґрунтям для державних програм розвитку ОПК та імпортозаміщення. Невдові за цим, 1 вересня, після десятилітньої перерви прийнято програму розвитку авіапрому до 2031 року.
Програма — це тільки стартовий майданчик. Виконаємо її — вітчизняній авіапромисловості бути. Виведене на новий рівень авіабудування скерує за собою всі інші стратегічні галузі промисловості, стане об'єктивним індикатором інвестиційної привабливості України. Любов БУКРЄЄВА |
Post date: 2021-09-20 12:30:12 Post date GMT: 2021-09-20 09:30:12 Post modified date: 2021-09-20 12:30:16 Post modified date GMT: 2021-09-20 09:30:16 |
Powered by [ Universal Post Manager ] plugin. HTML saving format developed by gVectors Team www.gVectors.com |