Космічна галузь: Двадцять прогнозів на 2020 рік

Головні теми

У 2019-му були створені космічні сили США, перед НАСА поставлена мета – до 2024 року відправити американців на Місяць. У нинішньому році в космічному секторі на нас теж чекають нові проєкти, вважає журнал SpaceNews і розповідає про двадцять прогнозів на 2020 рік, складених його журналістами.

Про це пише ЗІК з посиланням на SpaceNews.

1. Ми побачимо зародження суборбітального космічного туризму

Ми чекали цього багато років. І ось дві провідні компанії, що спеціалізуються на пілотованих суборбітальних польотах, можуть нарешті почати комерційну діяльність у цьому напрямку. Компанія “Вірджін галактик” (Virgin Galactic) планує на початку цього року перевезти свій VSS Unity (суборбітальний ракетний пілотований космоплан класу SpaceShipTwo) в космопорт “Америка”, розташований в штаті Нью-Мексико, для заключної серії льотних випробувань. Представники “Вірджін галактик”, акції якої в жовтні минулого року стали котируватися на біржі, заявили, що вже до червня нинішнього року компанія планує почати туристичні польоти. А на початку 2019 року компанія “Блю оріджін” (Blue Origin) заявила, що до кінця року вона почне випробувальні польоти з екіпажем на борту свого суборбітального корабля “Нью Шепард” (New Shepard), проте потім керівництво компанії уточнило, що хоче виконати ще кілька випробувальних непілотованих польотів. “Блю оріджін” поки не стала детально розкривати інформацію про те, коли на цих кораблях почнуть літати туристи і яка ціна польоту.

2. Кілька польотів на Марс

Цього року планується здійснити до чотирьох польотів на Марс. Найбільш амбітною є відправка марсохода НАСА Mars 2020 року, який буде збирати зразки ґрунту і відправляти їх на Землю за допомогою двох літальних апаратів (це станеться після 2025 року). Цей проєкт реалізують у співпраці з Європейським космічним агентством (ЄКА). Однак найбільші питання пов’язані з власним проєктом ЄКА під назвою ExoMars 2020 року, в якого виявилися проблеми з парашутною системою. На початку року буде проведена вирішальна серія випробувань, під час яких фахівці визначать, чи можна цього літа в рамках проєкту запускати російську ракету “Протон” або доведеться почекати до 2022 року. Китай також збирається запустити свої апарати на Марс (космічний апарат, апарат, що спускається, і марсохід). Об’єднані Арабські Емірати планують за допомогою японської ракети H-2A відправити свій перший космічний апарат під назвою “Хоуп” (Hope) на орбіту Марса. Якщо запуски будуть здійснені точно за графіком, то всі космічні кораблі досягнуть Марса на початку 2021 року.

3. “Ангара 5” повертається

У 2020 році після п’ятирічної перерви має відновити польоти російська ракета “Ангара 5”. У грудні 2014 року Росія здійснила перший і єдиний пуск “Ангари 5” з космодрому Плесецьк. У грудні технічний директор компанії International Launch Services (ILS) Джим Крамер (Jim Kramer) заявив, що на нинішній рік заплановано два запуски ракети “Ангара 5”. Обидва проєкти державні. “Ангара 5” – це наступник найкращої російської важкої ракети “Протон”. Очікується, що стартовий майданчик для “Ангари 5” на новому російському космодромі “Східний” буде готовий до 2023 року.

4. Федеральна комісія зі зв’язку США виставить на публічний аукціон смугу частот C-діапазону

У листопаді Федеральна комісія із зв’язку США (FCC) вирішила провести власний аукціон з продажу спектра супутникових частот C-діапазону замість того, щоб дозволити це зробити операторам супутникового зв’язку. Джулія Макгенрі (Giulia McHenry), виконувачка обов’язків начальника Управління економіки та аналітики FCC, кілька днів потому заявила: комісія “впевнена в тому, що ми зможемо провести цей аукціон до кінця 2020 року”. Передача частоти 280 мегагерц, що знаходиться в C-діапазоні, продиктована бажанням збільшити швидкість в стільникових мережах 5G, підкреслили представники FCC. Однак поки не ясно, яким чином супутникові оператори, що використовують в даний час цей діапазон (Intelsat, SES, Telesat і Eutelsat), вийдуть з цього спектру.

5. Вибір компаній-переможниць в рамках Програми національної безпеки США з космічних запусків

Велика четвірка американської індустрії космічних запусків [“Юнайтед ланч альянс” (United Launch Allianc), “СпейсЕхс” (SpaceX), “Блю оріджін” і “Нортроп Грумман” (Northrop Grumman)] сподівається стати одним з двох провайдерів, які наприкінці нинішнього року отримають п’ятирічні контракти на транспортування (починаючи з 2022 року) в космос вантажів, призначених для гарантування національної безпеки. “Юнайтед ланч альянс”, “Блю оріджін” і “Нортроп Грумман” в рамках тендеру виставляють нові засоби доставки, які, як очікується, вперше повинні бути відправлені в космос в 2021 році. “Це означає, що в 2020 році ми займатимемося остаточним конструкторським доопрацюванням і виготовленням обладнання, призначеного для першого польоту”, – заявив в грудні минулого року полковник Роберт Бонжові (Robert Bongiovi), директор підприємства, що займається космічними запусками при Центрі ракетно-космічних систем космічного командування ВПС США.

6. Будуть удосконалюватися програми з обслуговування супутників і прибирання космічного сміття

Космічні кораблі запускатимуть супутники на нові орбіти і очищати орбітальне сміття. У жовтні був виведений на орбіту супутник Mission Extension Vehicle-1 (належить компанії “Нортроп Грумман”). Як очікується, на початку 2020 року він має зістикуватися із супутником Intelsat-901, щоб продовжити термін його служби. Крім того, в 2020 році швейцарський стартап “Кліарспейс” (ClearSpace) планує очолити європейський консорціум. Одне із завдань консорціуму – захопити адаптер корисного навантаження супутника Vespa і надати йому прискорення у напрямку до земної атмосфери (очікується, що ця операція повинна бути здійснена в 2025 році).

7. “Ванвеб” і “СпейсЕкс” починають розгортати велике супутникове угруповання

Дві ці провідні компанії прогнозують збільшити кількість ракетних запусків для виведення нових супутників на орбіту. Вони планують перейти в кінці року до часткового обслуговування послуг інтернет-доступу за допомогою супутників, розміщених на низьких орбітах. У лютому “Ванвеб” (OneWeb) вивела на навколоземну орбіту за допомогою ракети “Союз” 34 малі супутники, що працюють в широкому діапазоні частот. Компанія починає регулярні запуски для розгортання орбітального угрупування з 650 супутників. Компанія “СпейсЕкс” вже провела п’ять спеціальних запусків супутників Starlink і планує в поточному році здійснити ще два десятка пусків. Якщо за один запуск буде виводитися по 60 супутників, то до кінця року у “СпейсЕкс” з’явиться орбітальне угруповання, яке перевищує 1000 супутників.

8. Національне розвідувальне управління США залучає постачальників комерційних зображень

Національне розвідувальне управління США (NRO) прагне залучити нових постачальників геопросторових даних до створення системи національної безпеки в космосі. З цією метою в 2019 році NRO уклало контракти з кількома постачальниками комерційних зображень. Представники NRO заявили, що 2020 рік може стати ключовим, оскільки Національне розвідувальне управління США розглядає можливість укладення більших закупівельних контрактів з комерційними компаніями, такими як “Пленет” (Planet) і “Блекскай” (BlackSky), які претендують на ту частину ринку, де домінує “Максар текнолоджіс” (Maxar Technologies), якій зараз належить компанія “Діджіталглоб” (DigitalGlobe).

9. “СпейсЕкс” збільшить кількість космічних запусків більш ніж в два рази

16 грудня 2019 року компанія “СпейсЕкс” запустила останній в минулому році супутник зв’язку JCSAT-18/Kacific-1. Всього було здійснено 13 запусків (на 11 менше, ніж компанія планувала). “СпейсЕкс” прагне збільшити угруповання супутників зв’язку, що працюють в широкому діапазоні частот. Саме з цієї причини, як заявила президент і головний виконавчий директор “СпейсЕкс” Гвін Шотвелл (Gwynne Shotwell), в 2020 році компанія планує здійснити від 35 до 38 космічних запусків, в тому числі від 15 до 24 пусків в рамках формування системи навколоземних супутників Starlink. 6 грудня Шотвелл заявила журналістам: “Ви будете спостерігати космічні старти кожні дві-три тижні”.

10. У Китаї частота космічних стартів залишиться високою

Цього року Китай планує провести понад 40 космічних пусків, у тому числі здійснити запуски найпотужнішої китайської ракети “Великий похід-5”. Крім того, Китай планує вивести на орбіту навігаційні супутники “Бейдоу” (Beidou), послати космічний корабель на Марс, а також здійснити проєкт з відбору та повернення на Землю зразків місячного ґрунту. У минулому році Китаю вдалося провести 34 запуски з орбіти, а в 2018 році – 37 (в той раз за кількістю таких запусків Китай вперше обігнав США і Росію).

11. “Телесат” вибере підрядника для формування супутникового угруповання LEO

У минулому році канадська компанія “Телесат” (Telesat) планувала вибрати партнера для формування (повністю або частково) орбітального угрупування з 300 супутників; “Телесат” намагалася це зробити ще до того, як розпався тандем двох компаній-конкурентів. “Максарев текнолоджіс” і “Тейлз Аленіа спейс” (Thales Alenia Space) разом вирішили поборотися за контракт вартістю 3 мільярди доларів, але в кінці минулого року вони відмовилися співпрацювати одна з одною, пояснивши це розбіжностями щодо формату, масштабів і фінансових показників, що характеризують співпрацю. Наразі кожна з цих компаній поодинці конкурує з компанією “Ейрбас дифенс енд спейс” (Airbus Defence and Space) за право брати участь в створенні супутникового угруповання Telesat LEO, яку компанія “Телесат” сподівається повністю вивести на орбіту в 2023 році.

12. На ринок виходять нові види малих ракет-носіїв

Кілька компаній, які ведуть розробки малорозмірних ракет-носіїв, швидше за все, спробують здійснити перші запуски цих ракет у 2020 році. У грудні минулого року компанія “Вірджін орбіт” (Virgin Orbit) оголосила про те, що перша спроба запуску такої ракети-носія “неминуча”, і вона відбудеться незабаром після заключної серії випробувань модернізованого літака “Боїнг-747”, на якому встановлена ​​ракета носій “Ланчеруан” (LauncherOne). Найближчим часом “Фаерфлай ейрспейс” (Firefly Aerospace) почне стендові випробування першого ступеня своєї ракети “Альфа” (Alpha). Її перший пуск відбудеться наприкінці нинішнього року на авіабазі Ванденберг в Каліфорнії. Інші компанії, – такі як “Ей-Бі-ел спейс системз” (ABL Space Systems), “Релатівіті спейс” (Relativity Space) і “Стелс спейс компані” (Stealth Space Company), відома також як “Астра спейс” (Astra Space), – з успіхом просунуться до першого запуску, оскільки, як очікується, з космічної галузі будуть витіснені десятки компаній, які оголосили про плани створення невеликих пускових установок.

13. Спостереження за поверхнею Землі: об’єднання даних стає трендом

Дані різного виду (електрооптичні та радіочастотні, а також радіолокаційні зображення, отримані за допомогою радіолокаційного синтезування апертури) будуть об’єднані з інформацією, одержуваною від бортових і наземних датчиків, а також з інформацією, що надходить через соцмережі. Мета такого злиття даних – отримати нові інформаційні продукти і надати їх клієнтам. Протягом 2010-х років компаніям вдавалося доводити на практиці, що вони цілком здатні надавати якіснішу інформацію (на більш високій частоті і з більш високою просторовою роздільною здатністю). Об’єднання даних стане трендом 2020-х років.

14. Космічним стартапам важче залучати гроші

Невдачі, які нещодавно спіткали деякі космічні стартапи [наприклад, компанії “Вектор спейс системз” (Vector Space Systems), “Аудесі” (Audacy) і “Леосат” (LeoSat)], змусять інвесторів в 2020 році більш обережно підходити до інвестицій в космічний сектор. Це не означає, що приватний капітал геть відмовиться туди вкладатися. Зовсім ні. Багато інвесторів будуть продовжувати інвестувати в цей сектор. Однак компаніям з деяких секторів, де висока конкуренція (таких як запуск малих супутників), буде складніше залучити додаткове фінансування.

15. Перші польоти “Аріан 6” і “Вега С”

У 2020 році заплановано перший запуск двох ракет-носіїв наступного покоління, створених в Європі, – важкої ракети “Аріан 6” (Ariane 6) і легкої “Веги С” (Vega C). Обидва пуски будуть здійснені компанією “Аріанпейс” (Arianespace). Ракета “Аріан 6” повинна вивести на орбіту 30 малих супутників зв’язку для компанії “Ванвеб”, а “Вега С” – науковий супутник Lares-2, що належить Італійському космічному агентству. “Аріан 6” коштує на 40-50% дешевше, ніж “Аріан-5”, а “Вега С” повинна вивести на низьку навколоземну орбіту на 700 кг більше вантажів, ніж “Вега”. Точні дати запуску нових ракет-носіїв поки не оголошені.

16. Переналаштування супутників зв’язку виходить на перше місце

Протягом минулих кількох років на ринку супутників спостерігався застій. Однак їхні творці часу не гаяли: вони стали інвестувати в передові технології, які пропонують більше можливостей. Компанії – виробники супутників заявляють, що зараз “гнучкі” супутники зв’язку, які можна переналаштувати і які здатні змінювати різні параметри випромінювання (потужність, форму, напрямок), вже заклали, по суті, стандарт для супутників. Наприклад, в торік компанії “Ейрбас”, “Тейлз Аленіа спейс” і “Боїнг” стали створювати нові лінії супутникового зв’язку, які можна переналаштувати. І тепер супутникові оператори, обговорюючи плани на майбутнє, підкреслюють важливість таких супутників, про що свідчать факти: компанія “Інмарсат” (Inmarsat) придбала в минулому році три супутника “Вансат” (OneSat) у компанії “Ейрбас”, а в 2018 році супутниковий оператор SES купив сім супутників O3b mPower у компанії “Боїнг”.

17. “Артеміс” робить успіхи

В кінці 2019 року для НАСА виділили додаткове фінансування (точніше – велику частину від запитуваної суми) на проєкт “Артеміс” (Artemis) з повернення людей на Місяць до 2024 року. На початку року НАСА, найімовірніше, має намір укласти контракти на розробку апаратів для посадки на Місяць, але недофінансування цієї програми (на 2020 фінансовий рік було виділено 600 мільйонів доларів замість запитуваного 1 мільярда доларів) може призвести до того, що кількість компаній, здатних отримати контракти, зменшиться. Іншими важливими етапами проєкту “Артеміс” є, по-перше, екологічні випробування космічного корабля “Оріон” (Orion) в випробувальному центрі НАСА “Плам брук стейшен” (цей етап повинен завершитися навесні нинішнього року) і, по-друге, проведення наприкінці року вогневих випробувань ракетоносія “Спейс ланч систем” (Space Launch System або SLS) на стенді в Космічному центрі імені Джона Стенніса. Проте перший запуск SLS в безпілотному режимі (проєкт під назвою “Артеміс-1”) навряд чи відбудеться до початку 2021 року. Очікується, що НАСА оприлюднить у Вашингтоні суму, в яку обійдеться перший етап програми “Артеміс” (аж до приземлення апарату в 2024 році), – вона може викликати шок у деяких конгресменів.

18. Запуск супутників, що займаються радіоелектронною розвідкою з космосу

У 2020 році у компаній, які мають намір за допомогою супутникового угруповання вести радіоелектронну розвідку з космосу, заплановані важливі пуски. В кінці року компанія “Хокаю 360” “HawkEye 360), в якої на орбіті вже є три супутники, буде запускати три інші за допомогою індійської ракети “Полар сателіт ланч вехікл” (Polar Satellite Launch Vehicle або PSLV). У вересні минулого року французька “Ансін лебз” (UnseenLabs) заявила про те, що планує запустити в 2020 році ще шість супутників після успішного запуску її первістка, здійсненого за допомогою ракети “Електрон” (Electron), розробленої компанією Рокет леб “(Rocket Lab); цей пуск відбувся в серпні минулого року. А люксембурзька “Клеос спейс” (Kleos Space), яка в минулому році замість ракети “Електрон” вибрала індійську ракету PSLV, чекає чергового старту індійської ракети, щоб за допомогою Індійського космічного агентства відправити в космос свій “Скаутінг Мішн” (Scouting Mission – “Розвідувальний політ”).

19. Комерційні випробувальні пілотовані запуски

У 2019 компанії “Боїнг” і “СпейсЕкс” випробували свої пілотовані апарати в безпілотному режимі, що підготувало ґрунт для проведення в наступному році випробувальних польотів з екіпажем на борту. НАСА досі ще не призначило дату для польотів Crew Dragon Demo-2 і CST100 Starliner Crew Test Flight, створених відповідно компаніями “СпейсЕкс” і “Боїнг”, хоча в кінці грудня генеральний директор “СпейсЕкс” Ілон Маск припустив, що його компанія здійснить політ приблизно в середині нинішнього року, але тільки після того, як “СпейсЕкс” проведе в січні випробування системи аварійного порятунку екіпажу і НАСА винесе остаточне рішення про безпеку польоту. НАСА розраховує, що принаймні одна зі згаданих вище компаній вже зможе почати роботу в цьому році, але про всяк випадок веде переговори з російським космічним агентством “Роскосмос” про надання додаткових місць на кораблі “Союз”.

20. З’являються комерційні альтернативи супутниковій системі стеження і ретрансляції даних НАСА

Зростання активності людини і роботів на низьких навколоземних орбітах підштовхне урядові установи і комерційні компанії до інвестування в створення мереж, призначених для передачі повідомлень від супутників на Землю і від Землі на супутники. У 2020 році “Солстар спейс компані” (Solstar Space Co.) планує модернізувати приймачі, щоб на орбіті дати можливість людям використовувати Wi-Fi і підключити до нього комп’ютери. “Еддвелью Інновейшн” (Addvalue Innovation) планує розширити виробництво і організувати поставку терміналів міжспутникової системи ретрансляції даних, які вона розробила спільно з оператором супутникового угруповання “Інмарсат” (Inmarsat). Крім того, фахівці, що займаються програмою космічних комунікацій і навігації НАСА, працюватимуть над встановленням партнерських відносин між державним і приватним секторами з метою побудови стабільних мереж зв’язку і навігації.