99 років з дня заснування київського серійного заводу та 70 років першому серійному Ан-2

Сторінки історії

9 вересня 2019 року на ДП «АНТОНОВ» відзначили дві важливі дати – 99-річчя з дня заснування в Києві серійного заводу з виготовлення літаків, який нині є частиною ДП «АНТОНОВ», та 70-річчя першого польоту першого серійного біплана Ан-2, який було побудовано на цьому ж заводі.

Про це повідомляється на сайті ДП «АНТОНОВ».

Київський авіаційний завод був заснований 9 вересня 1920 року відповідно до рішення №15187 Ради військової промисловості та отримав назву «Державний авіаційний завод №12» (ДАЗ-12). На початку на ньому здебільшого ремонтували закордонну авіаційну техніку, але вже в 1925 році під керівництвом начальника К. Калініна на ньому було розроблено і побудовано перший в Україні пасажирський літак – чотиримісний К-1. Згодом на заводі було побудовано планер-рекордсмен «Гриф», а також невелика серія автожирів ЦАГІ-4ЕА.

В середині 1930-х років на підприємстві випускався швидкісний літак ХАІ-1, який став першим в Європі літаком з шасі, які прибиралися в повітрі. В 1941 році, під час Другої світової війни, завод був евакуйований до Новосибірську. На території заводу ім. В.П.Чкалова співробітники київського авіапідприємства будували винищувачі конструкції О.Яковлева. Після повернення з евакуації в 1943 році на заводі продовжили випуск літаків Як-3 та Як-9

В перші повоєнні роки в Києві будували дослідні зразки гвинтокрилів Г-3 та Г-4 конструкції І. Братухіна та Мі-1 М.Міля.

З 1948 році почалася плідна співпраця заводу з конструкторським бюро О.Антонова з випуску літаків марки «АН». Першим спільним проектом стало виготовлення славетного нині біплану Ан-2. Перший серійний Ан-2 злетів 6 вересня 1949 року. В небо його підняв льотчик-випробувач Г. Лисенко. Згодом завод випускав його в багатьох модифікаціях: сільськогосподарській, для гасіння лісових пожеж, рибної розвідки, виконання наукових та рятівних операцій в полярних умовах. До 1963 року в Києві було збудовано 3320 таких машин. А загалом в світі виготовлено близько 18000 Ан-2.

Протягом 1950-60-х років було значно розширено виробничі потужності авіазаводу. Його характерною рисою стала наявність майже всіх типів виробництва, необхідних для побудови та випробувань літаків різних класів та призначень. Після Ан-2 київський авіазавод масово випускав інші літаки сімейства Ан-2: 1959-1978 рр. – пасажирський літак Ан-24 (1028 екземплярів), 1969-1985 рр. – транспортний Ан-26 (1402 екз.), 1973-1979 рр. – аерофотознімальний Ан-30 (123 екз.).

В 1981 році завод розпочав виготовлення надважкого транспортного літака Ан-124 «Руслан». Протягом 1984-2003 років було збудовано 18 таких гігантів.

Починаючи з 1982 року, реалізується програма випуску транспортного літака Ан-32.

Побудовано 365 цих літаків у різних модифікаціях.

На київському авіазаводі випущено більше 6000 літаків марки «АН». Колектив підприємства брав участь у виробництві всіх літаків «Антонов», в тому числі за кооперацією. В 2009 році колективи київського авіазаводу та АНТК ім. О.К.Антонова об`єдналися в спільне підприємство – ДП «АНТОНОВ». На виробництві освоїли випуск пасажирських літаків сімейства Ан-148/Ан-158. Побудовано літак-демонстратор Ан-132Д. Наразі готується виробництво Ан-178.

В день річниці київського авіазаводу з привітальним словом до колективу підприємства звернувся Президент ДП «АНТОНОВ» О. Донець. В урочистих зборах взяли участь також члени родини В. Степанченка, який очолював завод протягом 25 років. Відбулася презентація книги Павла Володіна та Герогія Лисенко «Спогади льотчиків-випробувачів» під редакцією А. Довбуша. Це видання відкриває серію публікацій «Антонов.Люди.Долі».

Родзинкою урочистостей став демонстраційний політ ювіляра – славетного біплана Ан-2, який виконали льотчики-випробувачі ДП «АНТОНОВ» С. Тарасюк та А. Ружанський.