Харківські літаки, канадські інвестиції та вихід з «Укроборонпрому»: підсумки першого Всеукраїнського з’їзду авіабудівників
27 червня 2020 року, вперше в історії України, в Харкові відбувся Всеукраїнський з’їзд авіабудівників. У роботі з’їзду прийняли участь авіапромислові підприємства — члени асоціації “Укравіапром”, представники рофспілки авіабудівників Украіни, Об’єднання організацій роботодавців авіаційної промисловості Украіни, представники трудових колективів, народні депутати України.
Головні проблеми, які обговорили учасники — відсутність державних замовлень, державної програми розвитку авіації, серійного виробництва літаків уи тому числі на Харківському авіаційному заводі.
Голова Профспілки авіабудівників Украіни Ярема Жугаєвич зазначив, що хаотичні та поспішні спроби реформування галузі призвели до негативних явищ.
— Так, за підсумками першого кварталу поточного року обсяги виробництва впали перше за багато років на 20%, зупиняється виробництво окремих видів продукції авіаційного призначення, відсутність внутрішнього ринку збуту призводить до відтоку кваліфікованих кадрів за кордон, — повідомив Ярема Жугаєвич.
В галузі працює 53000 працівників, які здатні генерувати мільярди гривень доходу до Держбюджету. Але необхідна державна підтримка, за наявності якої обсяги можуть зрости у 5-6 разів, крім того вони дадуть колосальний мультиплікаційний ефект для суміжних галузей. Учасники з’їзду наголосили — потрібен єдиний державний орган виключної влади, який би об’єднав підприємства авіаційної галузі та реалізовував державну політику в авіабудування.
Присутні на заході народні депутати України Олександр Бакумов і Марія Мезенцева запропонували авіабудівникам разом написати законопроект розвитку авіаційної галузі, який стане для них дорожньою картою для лобіювання інтересів авіавиробників у Верховній Раді.
Вони висловили підтримку авіабудівній галузі та обіцяли лобіювати інтереси українських авіабудівників, вирішити проблеми Харківського авіазаводу.
Як зазначив Олександр Бакумов, депутати від Харківської області одноголосно підтримують вітчизняне авіабудування.
«Мушу вас запевнити, що авіабудування в Україні має бути, літаки повинні літати, літаки мають будуватися. Якщо є проблема у тому, що вас вітфутболюють, то в мене є чітка пропозиція. Уряд підзвітний та підконтрольний парламенту. Уряд відповідає за цілу низку програмних питань. Якщо є питання, що спеціалісти та фахівці промисловості бачать алгоритм дій, по яким має йти держава, і цей алгоритм підтримуються підприємствами, які виробляють авіапродукт, запропонуйте нам законопроект, про загальні засади діяльності авіапромислової політики. Ми підтримаємо цей законопроект і нехай виконують закон. Тоді ми запитаємо Уряд і виконавчі органи влади – чи виконують вони закон, який регламентує дії, порядок їх виконання і головне – строки на найближчу перспективу 5-10 років. Якщо Уряд і усі інституції державної влади виконують цю програму – ми ставимо їм залік, якщо ні — відправляємо їх у відставку. Це буде дієвим механізмом, яки припинить знущання над авіаційною галуззю, яка була надпотужною станом на 1991 рік», — наголосив депутат.
Марія Мезенцева підкреслила, що питання, які озвучені на з’їзді, вже можуть бути озвучені на наступному тижні в Києві.
«Пропоную використовувати засідання уряду, які проходять по середах і винести питання вже на наступну. Народні депутати повинні виконувати цю функцію. Прошу передати нам резолюції цього форуму і активно запрошувати нас і надалі. Підтримую також пропозиція по преференцій для внутрішніх авіаперевезень», — підкреслила Мезенцева.
За словами генерального директора Харківського державного авіаційного виробничого підприємства (ХДАВП) Сергія Задорожного пропозиції щодо покращення стану Харківського авіазаводу були направлені державного концерну «Укроборрнпром», якому підпорядкованих юй авіазавод, але відповіді вони не отримали — пропозиції авіабудівників просто “поховали”. Фінансовий стан ХДАВП залишається складним, заборгованість по заробітній платі не погашена, а це більш ніж 200 мільйонів гривень, не вирішено питання нарахування працівникам заводу страхового стажу Пенсійним фондом. Також залишилися на папері обіцянки влади сприяти підписанню замовлення на виробництво літаків для військового відомства. Підприємство знаходиться у стані банкрутства та санації і самостійно, без підтримки держави, вирішити це питання не може.
— Президент особисто дав команду оборонному відомству розглянути й доповісти про можливість придбання двох вже готових літаків. Ми 4 місяці з «Укроборонпромом» обговорювали ці питання. Але вони так і не вирішені. Настав момент, коли держава повинна вирішити: потрібна авіабудівна галузь чи ні, — зазначив Сергій Задорожний.
Голова Харківської обласної державної адміністрації Олексій Кучер наголосив, що керівництво концерну «Укроборонпром» повинно виконувати свої обіцянки та доручення Президента.
— На жаль за півроку так і не були замовлені нові літаки для внутрішнього споживання, на погашення багатомільйонного боргу підприємству перерахували всього 4 мільйони гривень. А ще є кредиторська заборгованість перед державою, і це питання також досі на часі, — наголосив очільник області.
Він відзначив, що на етапі підготовки з’їзду авіабудівників отримав інформацію про те, що найближчим часом – протягом місяця – будуть підписані контракти на виготовлення ХАЗом 13 літаків.
Крім цього, очікуються надходження іноземних інвестицій на Харківський авіазавод.
«Я отримав інформацію про лист з Канади. У листі від 25 червня говориться, що робоча група з Канади хоче прибути найближчим часом до Харкова для обговорення питань, пов’язаних із замовленням літаків на Харківському авіазаводі. Найближчим часом займемося організацією приїзду партнерів», — заявив голова ХОДА.
У своєму виступі Президент асоціації “Укравіапром” Віктор Попов наголосив, що основна мета заходу — оживити роботу галузі тому що, починаючи з 2014 року, Україна не випустила ні одного літака, що говорить про неефективне управління галуззю.
— Сьогодні Туреччина, арабські країни, Південна Корея практично з нуля створюють свою авіаційну галузь, а ми її не розвиваємо, хоча маємо високий технологічний потенціал. Нам потрібні такі механізми, які б дозволили розробляти нову авіаційну техніку і використовувати сучасні фінансові інструменти, які б сприяли залученню іноземних інвесторів. Цивільна авіація не повинна входити до складу “Укроборонпромі”. Європейське законодавство забороняє працювати з оборонними підприємствами. Ніколи «Антонов» не зможе працювати з Airbus, поки він в «Укроборонпромі», — наголосив Віктор Попов.
Очільник «Укравіапром» зазначив, що поштовхом розвитку авіабудування повинно стати держзамовлення.
— Вартість продажу літака Ан-140 становить 200 млн. грн. Потрібне державне замовлення на два готових літаки Ан-140, які знаходяться на ХДАВП. Це, до речі, дозволить вирішити проблему заборгованості із зарплати на заводі і дасть оборотні кошти для завершення ще одного літака, призначеного для Казахстану. Продаж цього літака дозволить вкласти кошти в ще шість недобудованих на авіазаводі літаків. Таким чином, буде запущено виробництво на ХАЗі», — зазначив Віктор Попов.
За його словами, в цілому програма передбачає інвестиції в 2 млрд. грн. на 10 років. Ці інвестиції і низка інших заходів дадуть мультиплікаторний ефект.
На Всеукраїнському з’їзді авіабудівників було прийнято рішення оголосити перерву і через півтора-два місяці провести підсумковий з’їзд. Учасники висловили сподівання, що у роботі наступного з’їзду візьме участь Президент України.
На з’їзді була запропонована низка важливих ініціатив:
— гарантувати державне замовлення;
— забезпечити фінансування заходів з підтримки авіабудування окремим рядком в держбюджеті;
— створити профільне міністерство, яке займеться, зокрема, виведенням Харківського авіазаводу з банкрутства;
— підтримати експлуатантів вітчизняної авіатехніки за рахунок лізингової кампанії;
— створити авіабудівний холдинг «Антонов» з урахуванням інтересів держави, трудових колективів і галузі;
— забезпечити розвиток приватно-державного партнерства в авіабудуванні, концесійних проектах, технопарках, технополісах, вільних економічних зонах.
Резолюція Всеукраїнського з’їзду авіабудівників: https://bit.ly/31E4Ies
Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!