Приватний космос по-українські: безвідповідальний і небезпечний?
Чи готові ви до того, що одного чудового дня на ваш будинок впаде шматок космічної ракети? Неможливо! – скажете ви. Адже космодроми і зони падіння уламків ракет знаходяться далеко за межами України. Але у разі прийняття Верховною Радою проекту про внесення змін до закону «Про космічну діяльність» такі катастрофічні випадки можуть стати цілком реальними.
6 вересня 2019 року на офіційному веб-порталі Верховної Ради України з’явився вже доопрацьований проект закону №1071 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державного регулювання космічної діяльності».
Серед доопрацьованих розділів більше всього питань до Статті 9-1, яка з’явилася на заміну розділу про ліцензування космічної діяльності:
«Стаття 9-1. Декларація про провадження господарської діяльності в сфері космічної діяльності.
Декларація про провадження господарської діяльності в сфері космічної діяльності подається суб’єктом космічної діяльності України приватної форми власності, які мають намір здійснювати космічну діяльність, до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері космічної діяльності.
Декларація про провадження господарської діяльності в сфері космічної діяльності подається суб’єктом космічної діяльності України приватної форми власності (уповноваженою ним особою) неменше як за п’ять робочих днів до початку здійснення космічної діяльності за вибором такого суб’єкта космічної діяльності України нарочно, поштовим відправленням з описом вкладення або в електронному вигляді, що оформлюється згідно з вимогами законів у сфері електронних документів.
В декларації про провадження господарської діяльності в сфері космічної діяльності вказується найменування суб’єкта господарювання, що має намір здійснювати космічну діяльність, його місцезнаходження та види космічної діяльності, які ним будуть здійснюватися.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері космічної діяльності, веде облік декларацій про провадження господарської діяльності та розміщує їх на власному веб-сайті.
Порядок подання декларації про провадження господарської діяльності в сфері космічної діяльності встановлюється Кабінетом Міністрів України».
З цього приводу хочемо нагадати, що у не дуже далекому 2013 році на 42-й сесії Юридичного підкомітету Комітету ООН з космосу була представлена записка Секретаріату «Інформація з питань діяльності міжнародних міжурядових та неурядових організацій стосовно космічної діяльності», яка містила Софійські Керівні вказівки щодо Типового закону з питань національного космічного законодавства Міжнародної асоціації права (ILA) з коментарями. Зазначені Керівні принципи були прийняті на 75-ій Конференції ILA 30 серпня 2012 року у формі резолюції 6/2012. Цей документ був підготовлений Комітетом з космічного права ILA у відповідь на швидкозростаючі приватизацію та комерціалізацію космічної діяльності.
Також, не потрібно забувати про резолюції Генеральної Асамблеї ООН, 68/74 від 2013 року «Рекомендації з національного законодавства, яке стосуються питань дослідження та використання космічного простору в мирних цілях».
Зазначені документи не є обов’язковим для виконання, але вони враховують положення діючого міжнародного права, сучасний розвиток космічної діяльності та може бути основою для розробки національних законів держав світу в контексті питань дослідження та використання космічного простору.
Ми просимо українських юристів та так званих «експертів» перестати спотворювати дійсність та підлаштовувати її під свої власні (чи чиїсь) тимчасові інтереси, тверезо подивитись на діюче законодавство України, враховуючи ратифіковані договори ООН з космосу, скористатись багаторічними напрацюваннями низки всесвітньо відомих юристів-міжнародників, правників й технічних експертів та спільними зусиллями національних державних органів, підприємств, установ і організацій будь-якої форми власності підготувати виважений закон України з питань космічної діяльності, який би відповідав сучасним викликам як в України так і за її межами, не порушував основних принципів космічної діяльності і за який би нам в подальшому не було соромно дивитись в очі міжнародній космічній спільноті та наступним поколінням.
Ми за здорову конкуренцію державного і приватного секторів космічної галузі, але в такому вигляді законопроект приймати не можна.
Шановні народні депутати, думай-те!
Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!