Юрій Алексеєв про ПІВДЕНМАШ і космос

Актуальні статті та інтерв'ю

– Які проєкти були на ПІВДЕНМАШі під час Вашої роботи генеральним директором?

– Були спільні роботи з Міжнародною космічною компанією “Космотрас”. Ми виробляли супутник для єгиптян – “ЄгиптСат”. Велика заслуга в організації цього проєкту належить Президенту України Леоніду Даниловичу Кучмі. На той час між Україною та Єгиптом були тісні взаємини.

Супутник було зроблено без залучення іноземних підприємств, виключно силами українських підприємств. В КБ “Південне” і на ПІВДЕНМАШі навчали єгипетських фахівців. Спеціально під супутник ми обладнали центр управління. Всі завдання, що були поставлені перед нашими фахівцями, були виконані, єгиптяни залишилися задоволені.

Парадоксально, але першим супутником вже у незалежній Україні виявився саме комерційний, виготовлений для Єгипту. До речі, в пресі часто називають першим українським супутником “Січ-1”, але насправді, першим українським супутником, виконаним тільки силами незалежної України і для України, був “Січ-2”.

– Ви були на чолі заводу, коли починалися роботи за програмою “Морський старт”. Розкажіть про цей проєкт.

– У здійсненні цього проєкту велика заслуга Юрія Павловича Семенова з компанії РКК “Енергія”, у нього були хороші взаємини з “Боїнгом”. На той момент РН “Зеніт” була найкраща, адже перш ніж вибрати її, росіяни переглянули всі можливі варіанти серед своїх ракет, але найкращим варіантом був “Зеніт”.

Ракета вироблялась на ПІВДЕНМАШі, двигун першого ступеня – у Хімках. На той момент, повторюся, це була найкраща ракета, у неї повністю автоматизований старт, що дуже сподобалося американцям. У проєкт Sea Launch входило 5 підприємств з 4 країн.

– Якщо порівнювати з сучасною ракетою Ілона Маска, який технологічний відрив?

На той період РН “Зеніт” була найкращою ракетою, хоч була створена у 1981 році, ви можете уявити собі цей колосальний технологічний заділ, з огляду на те, що і зараз вона практично не поступається сучасним ракетам. Наші ракетники пройшли дуже багато етапів до Маска, вони пройшли той період, можна сказати, своїм потом і кров’ю, а іноді навіть життями. У нас є ще один виріб, який досі ніким у світі не було перевершено – це машина 15А18М. Вона унікальна, до сьогодні ніхто не зміг повторити її характеристики. Деяка їх кількість до цього дня стоїть на озброєнні в Росії. Я вважаю, що ми вірно зробили, що прибрали їх. Ядерне озброєння – це не жарт. В той час у нас на бойовому чергуванні знаходилось 183 ракети з ядерними боєголовками.

– Які перспективи програми “Морський старт”?

– Усе залежить від політичної ситуації. Кооперація здатна виробляти ракету “Зеніт” і зараз.

– Як Ви вважаєте, що зараз можна змінити в космічній галузі?

Я вважаю, зараз потрібно підняти на серйозний рівень бойову тематику, у тому числі супутники. Наприклад, за допомогою супутника “Січ” можна легко побачити де знаходиться танк супротивника. Я вважаю, що ми повинні зробити свою власну бойову ракету. Для того, щоб зробити хорошу оперативну ракету, нам вистачить наших потужностей на 90%.

– Як Ви ставитеся до нових українських компаній, таких як FireFly Aerospace і Noosphere?

– Позитивно, нехай розвиваються. Але їх діяльність все одно повинна бути під контролем. Ракета – це зброя, дивлячись що на неї поставити, таке завдання і буде виконувати.

Як починали виробляти шасі на ПІВДЕНМАШі?

– У 90-х роках надія на ракети була малою, планувалося навіть переходити на випуск авіації. Я ще не був на той час директором. У Кучми були хороші взаємини з головним конструктором АНТК “Антонов” Петром Васильовичем Балабуєвим. Тоді тільки почали виготовляти літаки Ан-140, шасі до них виробляли у Самарі. ПІВДЕНМАШ на той час мав досвід роботи з титаном, і ми почали робити шасі спочатку для Ан-140, а потім і для Ан-148.

– На Ваш погляд які перспективи космічної галузі в Україні?

– Зараз є хороші ідеї. Мене вчили, що в Україні не можна будувати космодром на землі, немає такого місця, куди без ризику зміг би впасти перший ступінь. Потрібно сконцентрувати зусилля на виробництві ракети з повітряним стартом, наприклад, в Америці є подібна ракета “Пегас”. Зараз дуже багато літаків виробництва “Антонов”, на базі яких можливо таке зробити. Ми з Любомиром Сабадошем направили листа Володимиру Зеленському з такою пропозицією, але відповіді досі немає.

Проблема в тому, що всі хочуть створити відразу велике і потужне, наприклад, РН “Зеніт”. А починати потрібно з малого, “step by step” – з урахуванням інженерного доробку, який є в Україні.

– Ви зараз просуваєте інтереси ПІВДЕНМАШу?

– Зараз ми створили громадську космічну організацію. Відправили перший лист президенту України, в якому розписали свої пропозиції з питань: створення ракети з повітряним стартом, створення малих супутників, створення бойової ракети. Для здійснення всіх цих проєктів необхідна кооперація українських підприємств, в тому числі і ПІВДЕНМАШу.

Джерело: https://www.facebook.com/yuzhmash/

Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!

Поділитися новиною: