До річниці першого польоту в космос американської астронавтки українського походження Гайдемарі Стефанишин-Пайпер

Сторінки історії

14 років тому, 9 вересня 2006 року, свій перший політ у космос здійснила американська астронавтка українського походження Гайдемарі Стефанишин-Пайпер.

Батько астронавтки Михайло Стефанишин – українець з с. Якимова Кам`янсько-Бузького району Львівської області. Мати — з Німеччини, власне там вони і познайомились після Другої світової війни, а потім переїхали в США, де Гайдемарі й народилася.

У 1996 році Гайдемарі була прийнята до групи астронавтів НАСА. Входила до групи психологічної підтримки сім`ї Л.К. Каденюка під час його підготовки до польоту в космос у листопаді-грудні 1997 р.

Перший космічний політ здійснила на кораблі «Атлантіс», місія STS-115 (9-21 вересня 2006 р.). Це була перша космічна місія з будування МКС після загибелі «Колумбія» у 2003 р. Під час польоту виконала два виходи у відкритий космос. Гайдемарі стала восьмою жінкою в світі, яка вийшла у відкритий космос.

Через півроку після польоту вперше побувала на рідній землі свого батька – в Україні.

29 січня 2007 року астронавтка прилетіла до України. Того дня перебувала у Львові, а 31 січня відвідала села Якимів та Новий Яричів (Львівська область), де народився її батько, а також живуть 16 двоюрідних братів та сестер. 1 лютого відбулася зустріч із Президентом України Віктором Ющенком.

Нагороджена українським орденом княгині Ольги ІІІ ступеня (2007).

Другий політ здійснила у складі екіпажу «Індевор», місія STS-126 (15-30 листопада 2008 р.). Під час польоту виконала три виходи у відкритий космос.

Астронавтка Стефанишин-Пайпер працює над очищенням від сміття частини правого борта станції Solar Alpha Rotary Joints (SARJ) під час місії STS-126, 2008 рік

У 2009 р. залишила НАСА й повернулася на флот. Нагороджена двома медалями НАСА «За космічний політ» та іншими нагородами.

У жовтні 2019 року Гайдемарі Стефанишин-Пайпер у рамках Всесвітнього тижня космосу вдруге прилетіла до України, де відвідала міста Харків, Київ, Житомир та Львів.