Бізнес хоче в космос: в ФРН будують ракети і думають про плавучий космодром

Актуальні статті та інтерв'ю

Німецький стартап пішов по стопах SpaceX Ілона Маска. Запуск першої легкої ракети-носія намічений на 2021 рік. Попит на супутники зв’язку для цифрової економіки швидко зростає.

Про це пише Deutsche Welle.

Приклад Ілона Маска і його компанії SpaceX виявився заразливим: в космічний бізнес пішли німецькі стартапи. Далі всіх просунулася фірма Isar Aerospace 7 вересня вона приступила в містечку Оттобрунн під Мюнхеном до виробництва легких ракет-носіїв для виведення на навколоземну орбіту комерційних супутників. Перший запуск намічений вже на 2021 рік.

Комерціалізація космосу: приватні інвестиції бурхливо ростуть

“Ми хочемо створити європейський аналог SpaceX – фінансоване приватно підприємство з виробництва космічних ракет”. Така амбітна мета Даніеля Метцлера (Daniel Metzler), який заснував цей стартап в 2018 році разом з двома партнерами з метою “демократизувати доступ до космосу”. Його освоєння, переконаний 28-річний підприємець, дасть світовій економіці не менший імпульс, ніж розвиток всесвітньої комп’ютерної мережі: “Космос стане новому інтернетом, і його комерціалізація йде вже повним ходом”.

Німецький бізнес має намір в цій комерціалізації активно брати участь, пише економічна газета Handelsblatt в статті під заголовком “Ракети Made in Germany: Німеччина прагне в космос”. “Ніколи ще в освоєння космосу не вкладалося стільки приватних грошей, як зараз, і тренд йде по наростаючій”, – розповів виданню фахівець з космічного права Інго Бауман (Ingo Baumann), добре знайомий з ситуацією в аерокосмічній галузі, оскільки його юридична фірма BHO Legal консультує багатьох її представників.

За даними Handelsblatt, останнім часом в ФРН з’явилося близько 80 фірм, що займаються або розробкою і виробництвом ракет, супутників або компонентів до них, або наданням пов’язаних з космічними польотами послуг або даних – всім тим, що позначають нині терміном New Space. Під це поняття підпадають всі приватні інноваційні компанії, що займаються освоєнням космосу незалежно від урядів з комерційними, а не науковими чи військовими цілями.

New Space в Німеччині: ракети-носії для супутників зв’язку

Йдеться, перш за все, про запуск супутників зв’язку. Вони необхідні для цифрової еконіміки, що бурхливо розвивається на планеті, для “Індустрії 4.0”, для автономного водіння. Handelsblatt посилається на прогноз американського інвестиційного банку Morgan Stanley, згідно з яким глобальний ринок виведення на орбіту космічних літальних апаратів до 2023 року подвоїться і досягне 6,9 мільярдів доларів. Зростаючий попит народжує зростаюча пропозиція.

У Німеччині над створенням ракет-носіїв для доставки в космос малих і середніх вантажів працюють зараз відразу три фірми. Окрім мюнхенської Isar Aerospace це Аугсбургская Rocket Factory Augsburg – дочірнє підприємство аерокосмічної компанії OHB з Бремена, і HyImpulse Technologies в містечку Ноєнштадта-ам-Кохер, недавно заснована Німецьким центром аерокосмічних досліджень (DLR).

Молоді засновники Isar Aerospace зуміли залучити великих і знаменитих інвесторів. Це відразу кілька венчурних фондів, в тому числі Airbus Ventures – підрозділ європейського аерокосмічного гіганта Airbus, що спеціалізується на вкладаннях в нові високотехнологічні компанії. У число інвесторів входить і Бюлент Алтан, який працював раніше головним інженером SpaceX у Ілона Маска, а потім створив компанію для ризикових інвестицій в підприємства New Space.

Бюлент Алтан, колишній головний інженер SpaceX, вклав гроші в ракетобудівний стартап

Бюлента Алтана вдалося залучити і в якості консультанта. Радником стартапу став також Роберт Шмукер (Robert Schmucker) – один з найвідоміших німецьких фахівців в області авіаційної і космічної техніки, професор Технічного університету Мюнхена.

Ракетні двигуни з 3D-принтера

Цей багатий традиціями вуз, один з кращих в Німеччині, закінчив 28-річний інженер Йозеф Флайшман (Josef Fleischmann) – співзасновник і головний операційний директор Isar Aerospace. Під час навчання, розповідає Handelsblatt, він брав участь в студентському науковому проекті. Їх група розробляла реактивні двигуни для метеорологічних ракет, а камери згоряння для них виготовляла за допомогою 3D-принтерів.

Прем’єр-міністр Баварії Маркус Зедер оглядає ракетний двигун комапнії Isar Aerospace

Таку технологію використовує і стартап Isar Aerospace. За словами Йозефа Флайшман, “раніше виробництво камери згоряння тривало місяцями, сьогодні ми справляємося з цим за кілька днів”. Він переконаний: “Основним важелем для підвищення економічності в ракетній промисловості є автоматизація виробництва”.

Саме двигуни мюнхенського стартапу викликали свого часу інтерес інвестора і консультанта Бюлента Алтана. Говорячи в кінці 2018 року в інтерв’ю німецькому порталу t3n, що спеціалізується на технологічних темах, про свої інвестиційні плани в Німеччині, він розповів: “Мене, наприклад, дуже зацікавило те, чим займаються хлопці з Isar Aerospace. Вони роблять оригінальні двигуни, за допомогою яких в космос можна буде запускати невеликі ракети-носії”.

Isar Aerospace: будемо гнучкіше і дешевше традиційних ракетобудівників

Засновники стартапу назвали своє дітище Spectrum. Довжина ракети – 27 метрів, на низьку навколоземну орбіту вона зможе піднімати до 1200 кілограмів корисного вантажу, що робить її “найпотужнішою в Європі ракетою, створеною за приватні гроші”, розповів глава компанії Даніель Метцлер на церемонії початку виробництва журналістам і почесному гостю – Маркусу Зедеру (Markus Söder), прем’єр-міністру Баварії. Ця федеральна земля перетворилася в останні роки в один з європейських центрів New Space.

За словами Метцлера, головна перевага його фірми перед традиційними великими ракетобудівниками полягає в гнучкості і низьких цінах. У своєму виробничому цеху в Оттобрунні компанія Isar Aerospace, в якій зараз працюють, за даними агентства dpa, всього близько 100 чоловік, зможе одночасно виготовляти три ракети. Забезпечити запуск, стверджує він, можна буде протягом всього декількох місяців або навіть тижнів.

Команда Isar Aerospace. Липень 2020 року.

Німецький плавучий космодром в Північному морі: Берлін вивчає питання

Перевага, підкреслив глава фірми, ще й в тому, що порівняно невелику ракету досить просто доставляти до місця запуску на звичайних вантажівках. На питання, де саме відбудеться перший запуск Spectrum, намічений на 2021 рік, Даніель Метцлер відповів, що обговорюються “півдюжини” можливих майданчиків в Європі.

У середньостроковій перспективі постійний космодром для запуску легких ракет-носіїв може з’явитися навіть в густонаселеній Німеччині – але не на суші, як у свій час пропонувалося, а в водах Північного моря. 4 вересня головне об’єднання ділових кіл ФРН, Федеральне об’єднання німецької промисловості (BDI), і керівники ряду аерокосмічних фірм представили міністерству економіки ФРН техніко-економічне обґрунтування плавучого космодрому.

Вид з космосу на Північне море, де можуть розмістити німецький плавучий космодром

За даними Handelsblatt, державна участь в його фінансуванні склала б досить скромну суму – 30 мільйонів євро в перші шість років. 7 вересня, коли в Мюнхені почали виготовляти першу легку німецьку ракету-носій, міністерство повідомило в Берліні, що вивчає представлений проект.

Засновники Isar Aerospace. Лін Кайзер, Маркус Брандл, Даніел Метцлер, Джозеф Флейшман та інвестор Бюлент Алтан

До речі, як повідомив у серпні на своїй сторінці у Facebook Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, зараз у компанії Isar Aerospace працює Роман Михальчишин, який закінчив Физико-технический факультет цього вишу у 2012 році за спеціальністю «Двигуни ракетно-космічних літальних апаратів».

Українець працює над створенням нової ракети-носія Spectrum у якості провідного інженера з розробки пневмогідравлічних систем.

Ще під час навчання у ДНУ Роман почав працювати в ДП «КБ «Південне», за 7 років взяв участь у розробці ракети-носія «Антарес-230», «Циклон-4, «Циклон-4М», «Маяк», «АКРК». На підприємстві досяг досить високих результатів (має грамоти та нагороди), з часом зацікавився значенням українського інженера на міжнародному рівні.

Роман Михальчишин, липень 2018 року. Фото КБ «Південне»

У 2017 році він став переможцем International Space Safety Competition з роботою «Пасивація з відводом ступеню як засіб боротьби з космічним сміттям» і згодом презентував її на Space Safety Conference (Тулуза, Франція), у 2018 був обраний комітетом International Austronautical Federation за програмою Emerging Space Leaders Grant Programme, де представив дослідження «Багаторазова крилата ракета для невідкладної доставки вантажів» на IAC 2018 в м. Бремен (Німеччина).

У 2019 Роман Михальчишин став одним із п’яти лауреатів European Space Leaders Award та взяв участь у European Space Generation Workshop (Лондон, Великобританія) з доповіддю «Український космос: майбутнє і сьогодення». Також двічі отримував фінансування від UNOOSA для презентації результатів роботи під час United Nations High Level Forum 2018 (Бонн, Німеччина) та United Nations Forumon Realizing SDGs 2019 (Чанша, КНР).

У якості волонтерської діяльності займає позицію National Point of Contact в Space Generation Advisory Council.

«Я дуже вдячний викладачам кафедри за безцінні знання, які допомогли мені досягти успіхів на міжнародній космічній арені. А конспекти лекцій із ключових предметів ще протягом кількох років після університету були для мене джерелом знань та допомагали вирішувати уже виробничі завдання. Мало де в світі настільки детально викладають конструкцію рідинних ракетних двигунів, як у Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара. Із цими знаннями можна стати висококласним фахівцем міжнародного рівня».

Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!

Поділитися новиною: