Тривале перебування в космосі збільшує об’єм мозку

Новини науки і техніки

За оцінками американських вчених, обсяг мозку в середньому збільшується на 2%

Тривале перебування в космосі – не найкорисніше для здоров’я заняття. Відомо, що довготривала робота на МКС викликає у космонавтів втрату кісткової і м’язової маси, але тепер дослідники виявили і іншу проблему. У космосі у людей збільшується обсяг мізків, що, ймовірно, може бути причиною проблем із зором, на які раніше скаржилися мешканці космічної станції після повернення на землю. Про це повідомляє New Scientist.

“Це викликає нові побоювання на рахунок тривалих міжпланетних подорожей, таких, як майбутній політ на Марс”, – говорить Ларрі Крамер з Наукового центру здоров’я в університеті Техасу, який очолював дослідження, пролити світло на нову проблему візитів в космос.

Крамер з колегами просканував мізки 11 астронавтів перед відправкою на МКС, де кожен з них провів близько 6 місяців. Повторний аналіз органів був проведений після повернення людей на Землю. В результаті з’ясувалося, що у всіх астронавтів збільшилася кількість білої і сірої речовини, а також спинномозкова рідина.

В середньому обсяг мозку у астронавтів збільшився на 2% і не прийшов до норми і через рік після їх повернення на Землю. За словами Крамера, це може призводити до підвищеного внутрішньочерепного тиску. Американські дослідники виявили і ще один ефект: тривале перебування в космосі призвело до деформації гіпофіза у 6 з 11 астронавтів.

Гіпо́фіз (лат. hypophysis, синонім — нижній придаток мозку) — залоза внутрішньої секреції, масою всього 0.5-0.6 г, розміщена в головному мозку в гіпофізарній ямці турецького сідла клиноподібної кістки черепа. Гіпофіз відноситься до центральних органів ендокринної системи і до проміжного мозку.

Тепер вчені намагаються виробити методи протидії цим змінам, адже проблеми зі здоров’ям можуть стати вирішальною перешкодою на шляху до освоєння людиною космосу. Крамер сподівається, що в майбутньому випробування в умовах мікрогравітації покажуть їх ефективність.