У КБ «Південне» відзначили 20-річчя виведення на орбіту унікального багатоцільового космічного апарата «Океан-О»

Сторінки історії

Найскладніший і найважчий супутник розробки КБП масою понад 6 тон було призначено для комплексних досліджень у галузі дистанційного зондування Землі: досліджень природних ресурсів і Світового океану, вирішення завдань природокористування, екологічного моніторингу, запобігання і контролю надзвичайних ситуацій.

Про це йдеться на сайті КБ «Південне».

17 липня 1999 року ракета-носій «Зеніт» вивела КА «Океан-О» з космодрому Байконур на сонячно-синхронну орбіту. Супутник мав на своєму борту радіолокаційну, радіометричну, оптико-електронну апаратуру видимого і теплового діапазонів спектра, широкосмугову радіолінію, а також апаратуру збирання і передавання інформації, що забезпечує оптичне і мікрохвильове знімання з низьким, середнім і високим розділенням.

КА «Океан-О» відпрацював на орбіті два з половиною роки. За час роботи з борту «Океана-О» передано десятки тисяч знімків високої якості для 74 організацій-споживачів.

КА «Океан-О»

Одержані з супутника дані допомагали в убезпеченні судноплавства і виборі оптимальних маршрутів суден в умовах льодової обстановки; виявленні районів забруднення поверхні морів і океанів; вивченні континентального шельфу; визначенні і прогнозуванні термодинамічного стану Світового океану; визначенні полів вітрів, водозапасу хмар і меж зон опадів та їх інтенсивності; визначенні фізичного стану льодового покриву; контролюванні стану рослинності і ґрунту; фіксуванні лісних і степових пожеж; визначенні родовищ нафти, газу й інших корисних копалин; збиранні контактних даних з морських інформаційних платформ і передаванні їх у центри оброблення. Завдяки швидкій інформації з космосу Україна одержала можливість оперативно вирішити багато наукових і практичних завдань природокористування.

17 липня у КБ «Південне» відбулося засідання круглого  столу,  присвячене  20-річчю виведення КА «Океан-О» на орбіту, за участю ветеранів і працівників КБП і ПМЗ, які брали безпосередню участь у створенні й експлуатації унікального для свого часу космічного апарата.

Багато говорили про історію створення, роботу космічного апарата на орбіті, а також про проблемні питання, вирішення яких вимагало пошуку нестандартних шляхів і злагодженої роботи великого колективу спеціалістів і нашого підприємства, і всієї космічної кооперації.

Під час роботи круглого столу було відзначено, що з початку 60-х років розширювані космічні дослідження одержали нові можливості завдяки створенню КБ «Південне» космічних носіїв легкого класу. Наукові, військові і народногосподарські завдання вимагали значного розширення номенклатури і кількості космічних апаратів. Для їх вирішення у структурах КБП і ПМЗ було створено спеціалізовані підрозділи — конструкторське бюро космічних апаратів і космічне виробництво. За допомогою автоматичних космічних апаратів на базі уніфікованої платформи, що розробило КБ «Південне», проводили широкомасштабні дослідження Сонця, Землі і навколоземного космічного простору.

У ході дискусій було приділено увагу першому застосуванню вітчизняного виносного вимірювального пункту (для оперативної передачі телеметричної інформації на завершальній стадії виведення космічного апарата в ЦКП), розміщеного на території Султанату Оман.

Сьогодні, використовуючи набутий досвід і сучасні технології, КБ космічних апаратів КБП продовжує розроблення супутників дистанційного зондування Землі для оглядового, детального і наддетального оптичного спостереження: «Січ-2-1», «Січ-2М» і Sat4EO, а також супутників наукового і технологічного призначення «Мiкросат» і CubeSat, GS-1 і «Аерозоль-UA».

КА «Січ-2М»

Розробляють також платформу геостаціонарного супутника зв’язку з електричною ракетною рушійною установкою, призначену для створення на її основі космічних апаратів зв’язку, що функціонують на геостаціонарній орбіті.

Для забезпечення багаторазової доставки на низькі навколоземні орбіти і повернення з орбіт різних вантажів і космонавтів у КБП розробляють орбітальний космічний літак.

Для вирішення завдань орбітального сервісного обслуговування клієнтських супутників (орбітальна інспекція, переведення у задані орбітальні позиції, підтримання у заданих орбітальних позиціях, довиведення на цільові орбіти у разі виведення на нерозрахункові орбіти, переведення КА, що відпрацювали, на орбіту захоронення) розробляють багатоцільовий транспортний космічний модуль.

Підписуйтесь на нас в Telegram: тут найцікавіші аерокосмічні новини!

Поділитися новиною: