Аварійний порятунок космічного корабля Orion: трансляція тесту

Новини науки і техніки

Щоб вперше з 1972 року повернути людину на Місяць, потрібно пройти чимало випробувань, причому поки що в безпілотному режимі. Сьогодні — одне з головних, розповідає Ліга.нет.

На сьогодні, 2 липня о 14:00 за Києвом, у NASA запланований найважливіший тест: буде перевірена робота системи аварійного порятунку (САП) екіпажу космічного корабля Orion під час максимального польотного навантаження на конструкцію ракети-носія.

Випробування проводиться в безпілотному режимі, а місія носить назву Ascent Abort Test 2. Стартове вікно — чотири години: до 18:00 за Києвом.

Запуск буде зроблений з майданчика SLC-46 приватного космодрому Space Florida на базі ВПС США. Стартовий стіл розташований на самому східному краї мису Канаверал у Флориді.

Для цього тесту десятитонну капсулу «Оріону» з САП вже закріпили на прискорювачі, який компанія Orbital ATK створила з першого ступеня міжконтинентальної балістичної ракети LGM-118 Peacekeeper, що стояла на озброєнні ВПС США в 1986-2005 роках. На її основі раніше була зібрана космічна ракета «Мінотавр-4».

На САП встановлені три двигуна:

  • двигун, який забезпечує прискорення капсулі, яка від’єднається від ступені (abort motor);
  • двигун орієнтації, який «вирівнює» капсулу (attitude control motor);
  • двигун, що розділяє капсулу і САП (jettison motor).

Перші два зібрані компанією Northrop Grumman, третій — Aerojet Rocketdyne. Останній буде використовуватися у всіх запусках, успішних і не дуже: при нормальному польоті після виходу корабля за щільні шари атмосфери він відводить убік вежу САП.

Все готово:

Фото: John Kraus / instagram.com/johnkrausphotos

Во время сегодняшнего теста ракета выйдет на высоту около 10 км, после чего на скорости более 1500 км/ч включатся все три двигателя САС, которые с тягой 180 тс должны будут резво унести капсулу от «аварийного» ускорителя на три километра за 15 секунд. По расчетам инженеров, именно в такие моменты — на скорости 1,3 Мах — конструкция ракеты и САС в частности будет испытывать максимальные аэродинамические нагрузки.

Під час сьогоднішнього тесту ракета вийде на висоту близько 10 км, після чого на швидкості понад 1500 км / ч включаться всі три двигуни САП, які з тягою 180 тс повинні будуть жваво відвести капсулу від
«аварійного» прискорювача на три кілометри за 15 секунд. За розрахунками інженерів, саме в такі моменти — на швидкості 1,3 Мах — конструкція ракети і САП зокрема буде відчувати максимальні аеродинамічні навантаження.

Щоб САП пройшла сертифікацію, всі етапи процедури в найкритичніші миті повинні бути дотримані з точністю до мілісекунд.

Під час тесту також оцінять можливості багатьох інших компонентів, включаючи авіоніку, системи зв’язку і реагування.

Цього разу капсула не використовуватиме парашути або включати двигуни орієнтування під час приводнення: для цього проводилися окремі сертифікаційні тести. Параметри всіх умов, в яких побуває капсула, будуть записані більш ніж 200 датчиками: їх ретельно проаналізують.

Виглядати все це буде приблизно так:

NASA називає Orion «найбезпечнішим з коли-небудь побудованих космічних кораблів». Саме його використовують в майбутніх пілотованих місіях на Місяць і Марс.

«Оріон» — одна з основних складових частин місячної тріади NASA: друга і третя — це ракета Space Launch System (SLS) і «пересадочна станція» на орбіті супутника Землі Gateway. Два ці проекти поки не реалізовані, однак прискорено розробляються, особливо надважкий носій, який в найближчі пару років повинен буде піти в перший політ.